Iseenda väärtustamine

„Iseenda väärtustamine on paljudele inimestele üsna suureks väljakutseks,“ ütleb Kreet Rosin-Pindmaa, raamatute „Piirangutest priiks“ ja „Mina olen väärtuslik“ autor, terapeut ja lektor. Selles artiklis annab ta nõu, kuidas endaga sõbralikumalt läbi saada ja mida kõike enese kõrgem väärtustamine kaasa võib tuua. 
 
Terapeudina puutun oma igapäevatöös sageli kokku olukorraga, kus minu poole abisaamiseks pöördunud inimese mure või kehva enesetunde üheks algpõhjuseks on madal eneseväärtustamine. Mitmel korral on käinud peast läbi mõte, kas tegu ei ole mitte piisknakkusena leviva haigusega.
 
Üdini omaksvõtt
 
Enese väärtustamine tähendab sügavat teadlikkust enda väärtuslik olemisest. Sel juhul on sul vankumatu usk iseendasse ning enda suutlikkusse tulla toime mistahes olukorras. Kui sa end väärtustad, siis usud, et oled väärt kõike head, mida elu pakub: õnne, armastust, head tervist, suurepäraseid suhteid.
See on kombinatsioon enese aktsepteerimisest ja armastamisest, mis ei sõltu välistest tingimustest. Isegi kui tunned mõnikord ebaõnnestumisega seonduvat valu, siis iseend väärtustades sa tead, et oled ikkagi väärtuslik ja hea. Piisav iseenda väärtustamine tähendab ka seda, et aktsepteerid end just sellisena, nagu oled – hoolimata oma nõrkustest, minevikueksimustest või piirangutest.
Tasakaalus enese väärtustamine ja armastamine tähendab olla enda parim sõber ning suhtuda enesesse kui parimasse sõpra. See tähendab, et kohtled end samasuguse hoole, sallivuse, helduse, kaastunde ja armastusega, nagu kohtled oma parimat sõpra. Igapäevaelus väljendub see nii, et kui sa hajameelsusest ajad näiteks lillevaasi ümber, ei hurjuta sa end mõttega: „Sa igavene tolvan!“, vaid lausud mõistva naeratusega (nagu ütleksid seda oma parimale sõbrale, kes on midagi ümber ajanud): „Pole hullu!“
Mõnikord seostatakse enda väärtustamist ja armastamist nartsissismi, egotismi (st endast üliheal arvamusel olemise) ja isekusega. Kuid nartsissismil, egotismil ja isekusel ei ole midagi pistmist enese väärtustamisega – need tulenevad sisemisest ebakindlusest. Sisemise ebakindluse all kannatavad inimesed võivad aeg-ajalt näida vägagi enesekindlad, käituda endaga rahulolevalt ning pidevalt kuulutada kõva häälega oma suurepärasust.
 
Kaugeleulatuv mõju
 
Enese väärtustamine on üks kõige olulisemaid elukvaliteeti mõjutavaid aspekte. See avaldab mõju sinu tervisele, suhetele, finantsidele, töötulemustele ning kõikidele kogemustele.
Kõrgem eneseväärtustamistase toimib emotsionaalse immuunsussüsteemina, mis kaitseb meid emotsionaalsete ja psühholoogiliste vigastuste eest. Juhul kui väärtustad end piisavalt kõrgelt, mõjutavad stress ja ärevus sind vähem, tajud keeldumisi ja ajutisi tagasilööke vähem haigettegevatena ning taastud neist kiiremini.
Enese väärtustamine ei mõjuta tervist mitte ainult emotsionaalses plaanis, vaid ka füüsilisel tasandil. Nagu rääkisime Mai-Agate Väljatagaga ühiselt kirjutatud raamatus „Vähi varjatud sõnumid“ (mis ei ole mõeldud ainult haigetele, vaid ka tervetele toetamaks oma keha immuunsüsteemi), võib naisena mitteväärtolemise tunne soodustada munasarjade tasakaalutust. Tunne, et sa ei ole väärtuslik tütrena, võib kahjustavalt mõjuda emakale.
Iseenda piisavalt väärtustama õppimine võib aidata sul vabaneda piirangutest eri eluvaldkondades. Tunne, et sa ei ole väärtuslik, võib olla finantsiliselt vägagi laastava toimega. Näiteks hiljuti pöördus minu poole üks noor naine murega, et ta satub pidevalt tööle sellistesse ettevõtetesse, kus ta rabab tööd teha hommikust õhtuni, kuid kuu lõpus öeldakse talle: „Kahjuks ei ole meil vahendeid palga maksmiseks.“ Nagu selgus, ei väärtustanud ka tema end piisavalt.
 
Loe edasi jaanuarinumbrist lk 46.
 

Loe edasi ajakirjast

Värske number

Eelmised numbrid
  • banner
  • banner